Hogyan tanulj meg egykerekezni?
A legfontosabb tippek Hegétől.:
Az egykerekezést nevezhetjük a világ legnépszerűbb kerékpáros trükkjének, ami közel sem annyira nehéz mint amennyire gondolnád, azonban a gyakorlást nem úszhatod meg. Az első és legfontosabb hogy legyen egy olyan kerékpárod, amin jól működik a hátsó fék, hiszen a kezdeti gyakorló fázisban ez lesz majd a legjobb barátod. Nagyon fontos, hogy viseljünk bukósisakot, hiszen új alkatrészeket lehet vásárolni, de egy komolyabb fejsérülés negatív irányba változtatja az egész életed. Természetesen ezt nem csupán az egykerekezés gyakorlásánál kell viselned, hanem minden alkalommal, amikor kétkerékre pattansz. Ha eleget tettél a biztonsági feltételeknek, akkor kezdjünk bele a tanulásba.:
Első tipp: Állítsd be a váltód! Válts olyan áttételre, ahol kis sebességnél is kényelmesen és közepes tempóval jár a lábad. Ugyanis az egykerekezést kis sebességnél kezdjük el tanulni. Nem jó, ha pici tempónál nagyon gyorsan jár a lábad és az sem jó, ha pici tempónál alig tudod hajtani a kerékpárt.
Második tipp: A megfelelő nyeregbeállítás! Ez nagyon fontos lesz a tanulási szakaszban. Nem jó, ha nagyon behajlik a lábad és az sem, ha teljesen ki tudod nyújtani ülő pozícióból. Törekedj az arany középútra!
Harmadik tipp: A láb megfelelő pozíciója! Amikor megpróbáljuk felkapni az első kerekünket, akkor azt úgy tudjuk, hogy a lassú tekerést követően hirtelen nagyobbat “rúgunk” a pedálra. Fontos, hogy az erőt akkor kezdjük el leadni, amikor a lábunk fenti pozícióban van a tekerésnél.
Negyedik tipp: A felsőtestünk szerepe! Amikor a lábunk erejét a fenti pedálállásból hirtelen megindítjuk, akkor kapcsolódhat be a felsőtestünk. Fontos, hogy a felsőtest maradjon hátul és a karunkat hajlítva, ezzel a kormányt magunkhoz húzva pozícionáljuk a kerékpáron. Egyszerűen megfogalmazva, a kormányt közelítsük a mellkasunkhoz és ne a mellkasunkal dőljünk előre a kormányhoz.
Ötödik tipp: A fokozatosság elve és a hátsó fék szerepe! Az első alkalmaknál tökéletes ha elemelkedik az első kerék a földről. Nyugi, nem sietünk sehova. Nem fogsz tudni tíz perc után húsz kilómétert egykerekezni. Élvezd a tanulást és a rendszeres gyakorlást! Amikor minden alkalommal el tudod emelni az első kereked, akkor kapcsolódhat be a hátsó fék használata, amit meg kell szoknod. Próbáld meg olyan magasra emelni az első kereket, ahonnan már csak a hátsó fék behúzásával tudod visszarakni ezt az aszfaltra. A fék húzása ilyenkor legyen határozott és folyamatos.
Hatodik tipp: Gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás. Ha fel tudod emelni az első kereket olyan magasságba, ahonnan visszarakni ezt az aszfaltra már csak a hátsó fék folyamatos és erőteljes húzásával sikerül, akkor elkezdődhet az igazi gyakorlás. Ugyanis itt kapcsolódik be a folyamatos tekerés és a pici, érzéki fékhúzások. Ezt a fázist hívhatjuk finomhangolásnak és ez a fázis fog a legtovább tartani. De Te is tudod, hogy szól a mondás.: “Gyakorlás teszi a mestert.”